Napędy do bram garażowych w większości składają się z siłownika (potocznie głowica napędu) ze zintegrowaną elektroniczną centralą sterującą, szyny prowadzącej z pasem transmisyjnym, odbiornika radiowego oraz pilotów sterujących. Napęd wraz z szyną umieszczony jest tuż pod sufitem nad bramą garażową, a obsługa bramy odbywa się poprzez połączony z bramą tzw wózek umieszczony w szynie prowadzącej. Ten typ napędu jest uniwersalny i pasuje do bram uchylnych, segmentowych, a nawet rozwiernych.
Niekiedy napęd osadzony jest bezpośrednio na wale, na którym zamontowana jest sprężyna skrętna bramy segmentowej. Jest to rozwiązanie przeznaczone właśnie do bram segmentowych.
Każdy napęd elektryczny ma możliwość jego szybkiego rozłączenia (rozsprzęglenia) i ręcznego otwarcia/zamknięcia bramy. Jest to niezbędne w przypadku braku zasilania, lub awarii urządzenia. W przypadku braku dodatkowego wejścia do garażu, napęd musi posiadać specjalne rozsprzęglenie od zewnątrz.
Napęd do bramy garażowej możemy zamontować w dowolnym momencie, jednak w przypadku montażu napędu później niż samej bramy, warto pamiętać o wcześniejszym rozprowadzeniu przewodów sterujących.
Właściwy zestaw automatyki do bramy garażowej wraz z akcesoriami zalecamy dobierać przy wsparciu autoryzowanego sprzedawcy (posiadającego również autoryzację montażu i serwisu automatyki do bram)